Je Fair Trade charita nebo není
Mnozí Fair Trade za charitu považují. Zákazník v Evropě platí za výrobek vyšší cenu jako podporu jeho výrobci. Cenová přirážka jde na účet producenta. Naproti tomu přátelé spravedlivého obchodu poukazují na to, že férová cena není vyšší, ale správná, normální. Naopak ostatní výrobky se prodávají pod cenou.
Připomeňme si, co je vlastně ten Fair Trade obchod, zač. Do češtiny se nejčastěji překládá jako spravedlivý obchod, méně často jako férový. Obojí vystihuje podstatu konceptu, který nabízí alternativu běžného mezinárodního obchodu s rozvojovými zeměmi. Hnutí Fair Trade neakceptuje nastavení současných obchodních mechanismů s drobnými pěstiteli a výrobci globálního Jihu a považuje ho za nevyvážený ve prospěch Západu. Fair Trade vytvořil a řídí se vlastními pravidly.
Hlavním a nejznámějším jsou takové výkupní ceny, které pokrývají náklady producenta a umožňují mu přiměřený zisk. Veřejně přístupné jsou minimální výkupní ceny, které mohou být v praxi na základě kvality zboží a situaci na trhu vyšší, nikoli nižší. Je také stanovena finanční prémie za zboží v kvalitě bio. Součástí cen je i příspěvek na rozvoj daného družstva pěstitelů či řemeslníků. O využití těchto peněz rozhoduje družstvo jako celek a za své rozhodnutí nese také celá komunita odpovědnost. Záleží jen na ní, jestli si pořídí traktor pro lepší obdělávání polí, rozšíří produkci o další plodinu, postaví školu nebo zdravotnické zařízení, ubytování pro hosty, investuje do výzkumu nových postupů či bio produkce nebo si pozve školitele marketingu.
Tvorba Fair Trade ceny
Výsledná cena je tedy skutečně tvořena vyšší výkupní cenou, případnou prémií za bio kvalitu (i konvenční bio je dražší) a sociálním příplatkem na rozvoj komunity. Za to zákazník dostává skutečnou kvalitu a jistotu, že podpořil správnou věc. Oproti charitě zde skutečně figuruje obchod. Nejde o zaslání peněz na humanitární účet bez protislužby, ale o koupi Fair Trade výrobku – čaje, kávy, čokolády, kakaa, misky, rohožky, peněženky nebo třeba vonných tyčinek.
Reprezentativní výsledek Fair Trade snažení můžete shlédnout na Fair Trade Praha, Jedná se o stránky českého internetového obchodu, který nabízí téměř kompletní škálu potravin a pestré spektrum rukodělných výrobků od všech hlavních dovozců Fair Trade zboží do ČR. Nejde o omezený výběr jednoho z dovozců, ale skutečně širokou a pestrou nabídku za jedno dopravné. Navíc se slevou, jako výraz férovosti konečného prodejce.
Zisky mimo Fair Trade
Ale jak je to s běžným obchodem? Vždyť i ten nabízí kvalitní výrobky a bio produkci. Otázka je, kdo onu zvýšenou cenu inkasuje a je-li vždy skutečně za kvalitu výrobku a ne jen obalu, reklamy, prestiže značky. Podíváme-li se na rolníky, kteří pěstují právě suroviny jako je káva, čaj, kakao nebo rýže, zjistíme, že patří mezi nejchudší lidi planety. Přestože pěstují suroviny, které jinde nerostou a které my dennodenně potřebujeme. Přestože mnohdy platíme vysoké ceny, vezmeme-li v potaz jaká kvalita je uvnitř například čajového sáčku. Přestože nedá mnoho práce, abychom zjistili, že například v Africe většina dětí do 12 let pracuje, místo aby se učila ve škole. 60 % z nich dokonce vykonává nebezpečnou práci.
Je to pracovní síla, které se stejně jako jejím rodičům neplatí zdravotní pojištění, ani se nevyplácí odpovídající mzda, aby se z bídy mohla vymanit. Tedy kdo inkasuje zisk z obchodu s pěstiteli rozvojových zemí? Sami producenti to zcela zjevně nejsou.