Činky – základ posilování

Při první návštěvě fitness centra Vás nejspíš nejvíce nadchne rozmanitost cvičících nástrojů. Nalezneme tu bench-press, leg-press, multi-press, další striktně zaměřené trenažéry a lavice. Avšak co je nejvíc důležité a co by mělo být v každém každé posilovně, jsou činky. Myslíme tím jejich adekvátní počet a rozumně vybraný váhový rozestup mezi nimi. Jistě se budete ptát, jak je to možné? Fitness bez přístrojů si víceméně vybavit umíte, ale bez činek? To je jako sprchovat se s deštíkem. Víte, že s činkami můžete posilovat celé tělo? Skoro každá část těla jde posilovat s pomocí činek. Můžete protiřečit, že i na to jsou přístroje uzpůsobené. Ano, to jsou, jenže činky jsou i přes to základním a také stavebním prvkem celého fitnessu. Nyní si řekneme, proč. Jestli vás fitness zajímá, nebo ne, měli byste správně promyslet formu trénování. Tedy i znát typy činek. Můžete zvolit činky jednoruční, nebo obouruční. Ty rozdělujeme na pevné, tedy s neměnitelným závažím a činky nakládací. Nakládací činky se skládají z činkové tyče, určité zátěže a pojistky. Je ještě další typ činek, které jsou situovány ve stojanu s plným zatížením (např. 60kg). V čince je mechanismus, který má na každé straně činky posuvný modul, kterým si určujete, jak moc nebo málo má být činka těžká. Po tréninku dáme činku zpátky do podstavce, kde si ji vezme a přenastaví jiný uživatel. Tyto činky jsou však docela finančně náročné, shledáme se s nimi jen málokdy ve větších fitness centrech. Nejvíce používané jsou již poznamenané činky pevné (univerzální), nakládací a aerobikové činky (ty jsou většinou lehké s pomocným poutkem na ruku). Jak už jsme si říkali, činky jsou nejoblíbenějším posilovacím nástrojem. S jednoručními činkami můžeme posilovat hrudník, biceps, triceps, můžeme je používat při dřepech, při výpadech na posilování nohou, lze s nimi posilovat svaly zádové. Velice dobrou volbou jsou jednoruční činky na posílení ramen. S obouručními činkami posilujete zase biceps a triceps, lze je využívat na mrtvý tah. Když si vybereme raději lomenou tyč,než rovnou, zatížíme tak bicepsy a tricepsy z jiného úhlu, což také přinese své výsledky. Jestli tedy zvažujete nějakou cvičební sadu a neradi byste vypadali jako zelený muž z komiksů (Hulk), pořízení činek je pravděpodobně to pravé. Postačí vám dvě jednoručky a jedna obouručka s rovnou tyčí. Co se týká zátěže, to už musíte porovnat sami. Nikdy byste se ale neměli přeceňovat, protože si velmi lehce ublížíte. Nakládací činky mají tu výhodu, že se dá dokupovat. Nic Vás tedy už nezastaví. Další věc, nad kterou byste měli popřemýšlet, jestli posilujete doma a kliky Vás už nebaví, je cvičící lavice. Ta vašemu posilování dá znovu nový rozměr. Ale o tom už vypráví náš další článek.