Jak obstarat tu nejlepší koloběžku?

Přemýšlíte, jak o prázdninách zabavit celou rodinu a zároveň udělat něco pro svoje zdraví? Pořiďte si koloběžky a vyrazte na výlet!

Koloběžky se v posledních letech staly velmi populárním sportovním náčiním a dopravním prostředkem. V dnešní době najdeme v sortimentu koloběžky jak pro děti a pro dospělé a seniory.

Při výběru koloběžky byste se měli hlavně zaměřit na to, kdo bude na koloběžce jezdit (především hmotnost, výška a věk uživatele) a jak často. Důležitým faktorem je také terén, ve kterém budete koloběžku používat.
Koloběžku byste měli vybírat podle následujících bodů. Prvním parametrem je, zda je koloběžka vyrobena pro dítě nebo dospělého. Koloběžky jsou rozdělené většinou podle velikosti. Starší děti ovšem také mohou jezdit na koloběžce určené již dospělým. S tím, kdo bude koloběžku využívat, také úzce souvisí nosnost koloběžky (maximální zatížení koloběžky). Toto maximální zatížení udává hodnotu zatížení, které se vztahuje například i na dopady během skoků, kdy tíha člověka působí na koloběžku větší silou. Do města na silnice tedy pořizujeme koloběžku s menší nosností, naopak pro jízdu v náročnějším terénu zvolíme nosnost větší kvůli častějším nerovnostem povrchu. Dnešní trh nabízí také skládací koloběžky. Skládací koloběžku ocení především uživatelé, kteří nemají dostatek prostoru pro její skladování.

Druhým parametrem je, v jakém terénu budete na koloběžce jezdit. Nabízí se koloběžky pro sport, turistiku, zábavu nebo městské koloběžky. Koloběžky na sportování jsou vyrobeny z odolnějších materiálů a mají aerodynamičtější tvar. Také mají většinou dvě brzdy. Turistické koloběžky mají velká kola|kola s větším průměrem} a mohutnější konstrukci pro pohodlnější jízdu. Městské koloběžky mají výhodu v tom, že mají užší řidítka, která zajišťují pohodlnější a bezpečnější jízdu ve městě, a malá až středně velká kola, což oceníme při přepravě koloběžky městkou hromadnou dopravou. Velikost kol koloběžek se pohybuje až do 26 palců (palec = 26,3 mm), přičemž zadní kolo je většinou menší než to přední.

Velmi důležitým bodem při výběru je také typ brzd. Dnešní trh nabízí tři druhy brzdných systémů. Jsou jimi: nášlapné, čelisťové a kotoučové. Tyto brzdy se liší jak ve své stavbě, tak i v ceně a funkčnosti. Pro jízdu ve městě určitě stačí nášlapné brzdy (pro váhově těžší uživatele pak čelisťové). Nášlapné brzdy vypadají jako blatník a fungují při sešlápnutí. Čelisťové brzdy fungují tak, že při sevření brzdové páky brzda sevře ráfek. Tyto dva typy jsou velmi snadné na údržbu a jsou levnější než brzdy kotoučové, které využívají především závodní sportovci. U kotoučových brzd dochází k brzdění o speciálně uchycený kotouč na náboji. Na tento kotouč pak tlačí díky pístům brzdové destičky. Zde se také více musíme starat o údržbu, například výměna brzdových destiček apod.

Dalším bodem je výška řidítek. Ta by měla být nastavena podle potřeb a výšky uživatele. Výška řidítek koloběžky pro děti by se měla orientačně pohybovat od 50 cm. U koloběžky pro dospělé by měla být řidítka nastavena ve výšce mezi 90 a 130 cm. Především si dávejte pozor na nízko nastavená řidítka , která mohou způsobovat křečovitý předklon a následné bolesti zad. Naproti tomu vysoko nastavená řidítka snižují ovladatelnost koloběžky.

Posledním důležitým kritériem je materiál rámu. Ten je převážně vyroben z oceli, řidítka pak z hliníku. Pro běžné použití jsou tyto materiály dostačující. Avšak pro sportovní účely mohou být koloběžky zkonstruované z odlehčeného hliníku a často i z karbonové sloučeniny.

Při jízdě na koloběžce byste se měli držet několika základních pravidel. Prvním pravidlem je při jízdě pravidelně střídat nohy (můžete si počítat odrazy). Dále se pokuste odrážet tak, abyste na každý odraz dojeli co nejdále a co nejvíce využili setrvačnost. Také je velmi výhodné si při odrazu trhnout nohou, což opět zvyšuje dojezd koloběžky, stejně jako mnoho vložené energie do prvního odrazu. Posledním důležitým bodem je, abyste se naučili využívat každou možnou chvilku k odpočinku.

Jízda na koloběžce je velmi prospěšná pro celé tělo. Protahujete a posilujete tak spoustu svalů, například svaly kolem páteře, svaly rukou a nohou a břišní svaly. Při jízdě na koloběžce se uvolňuje i spousta hormonů, např. adrenalin a endorfin, který navozuje pocit štěstí, a díky tomu jste pak v psychické pohodě. Po ujetí 1 km na koloběžce prý spálíte tolik kalorií, kolik spálíte po cvičení 200 dřepů. Na rozdíl od běhu netrpí při jízdě na koloběžce páteř a klouby. Koloběžka je také výborná na spalování tuků, tím pádem přispívá ke zpevňování a tvarování postavy.