Muž týdne: Miroslav Ondruš, scenárista a režisér thrilleru Vendeta
Proč se nám líbí: Jeho thriller Vendeta nechává v divácích stopu. Navíc si vybral kontroverzní téma – zločinnost nezletilých. A ještě k tomu si zvolil pro hlavní role dva špičkové a na režijní vedení nesnadné hvězdy našeho filmu – Ondřeje Vetchého a Oldřicha Kaisera. Máme rozhovor!
Diskutujte: Už jste viděli nový film Vendeta? Jak se vám líbí?
Mohlo by vás zajímat: Televizní komedie proti podzimním splínům nebo Nejhorší filmy všech dob
Na úvod jen krátce námět filmu: Tři čtrnáctiletí teenageři vylákají spolužačku do opuštěného lomu. Mají v plánu ji znásilnit, ale situace se jim vymkne a dívku zabijí.
Vzhledem ke svému věku mají naději, že za zločin nepřijde žádný trest, a to dívčin zoufalý otec, ctihodný a spořádaný lékař (Ondřej Vetchý), nehodlá připustit. Je odhodlaný jít až do krajnosti, aby smrt své jediné dcery pomstit. Shodou náhod se do cesty jeho vražedné mise postaví lesní správce (Oldřich Kaiser).
Scenárista a režisér Vendety Miroslav Ondruš (31) získal filmařské vzdělání na Vyšší odborné škole filmové v Písku. Nejdřív pracoval na filmech jako runner (což je takový „kluk pro všechno“) – třeba na Hřebejkových komediích U mě dobrý a Nestyda.
Pak postoupil na post asistenta režie – podílel se na filmech El Paso, Případ nevěrné Kláry a naposledy ve funkci asistenta režie spolupracoval s Radimem Špačkem na nejlépe hodnoceném filmu loňského roku – dramatu Pouta. Vendeta je Ondrušův celovečerní autorský debut.
Jak byste jednou větou představil svůj snímek?
Vendeta je napínavý film o pomstě a střetu dvou postav v podání skvělých herců: Ondřeje Vetchého a Oldřicha Kaisera.
Proč jste vybral pro začátek své samostatné filmařské kariéry právě Vendetu?
Už od skončení školy v roce 2006 jsem přemýšlel nad celovečerním filmem. Hledal jsem silný napínavý příběh s výraznou hlavní postavou. A chtěl jsem udělat jiný film, než se tady točí. Střípky k Vendetě jsem začal skládat začátkem roku 2008 a na jaře jsem se pustil do psaní.
Hodně důležité pro mě bylo, že jsem scénáři věřil já sám a neomrzel mě. To se mi u dřívějších scénářů nestávalo, většinou mě něčím přestal bavit a já se pustil do dalšího, ale u Vendety jsem hned věděl, že to je přesně ten scénář, kterým chci debutovat.
Byl filmový příběh inspirován nějakým skutečným podobným případem?
Ne, je to fiktivní story.
Jak vás napadl Ondřej Vetchý do hlavní role?
O Ondrovi Vetchém jsem samozřejmě věděl, že je to skvělý herec, ale nějak jsem si ho s Vendetou nespojoval. Potom jsem ho ale viděl v Činoherním klubu v Panu Polštáři a zíral na jeho výkon.
Bylo v něm tolik bolesti, zoufalství, ale zároveň i dobra, které skrz to všechno prosakovalo, že jsem měl o hlavní roli okamžitě jasno. Ondrovi se naštěstí scénář líbil a roli vzal.
A jak to bylo v případě Oldřicha Kaisera?
Na roli lesního Mazury jsme měli vytipovaných asi deset herců. Potřebovali jsme k Ondřeji Vetchému velkého soupeře, někoho, kdo se mu vyrovná. Oldřich Kaiser byl v tom seznamu mezi prvními. Nejdřív to nevycházelo termínově, ale když jsme odložili z technických důvodů natáčení, podařilo se to a filmový souboj Oldřicha Kaisera s Ondrou Vetchým mohl začít.
Důležitý byl výběr autentických typů do rolí teenagerovských násilníků. Jak jste je hledal?
S těmi mi hodně pomohla Kateřina Oujezdská, která dělala casting. Rozhodující byla samozřejmě přirozenost, schopnost improvizovat a umět mluvit, což je kolikrát u dětí velký problém. O tom, že Hanku bude hrát Lucka Šteflová, jsem byl přesvědčený už po prvním castingovém kole. Byla o třídu lepší než ostatní.
Největší problém byl najít tlouštíka. Dělali jsme celkem tři kola a už jsem z toho byl dost zoufalý, jako by se najednou tlusté děti vypařily. Pak se ale Kateřině naštěstí podařilo objevit Vencu Vostárka, pro kterého to byla první role, ale zvládl ji dobře.
Více se múžete dočíst v celém článku Muž týdne: Miroslav Ondruš, scenárista a režisér thrilleru Vendeta. Nezabudněte si také pročíst ostatní články ze stejné kategorie.