Nový vylepšený systém pro odhalení provozních závad na jedoucích vlacích
Plochá kola, která mohou poškodit kolejový svršek, horká ložiska hrozící zadřením, horké obruče kol a disků kotoučových brzd či zdrží – to jsou některé závady, k nimž může na vlacích během provozu dojít. Pokud nastanou, upozorní na ně výpravčí a dispečery varovným hlášením moderní technika v reálném čase a přímo na monitorech počítačů, kterými řídí vlakový provoz. Obsluha se zároveň dozví číslo vlaku, pořadí poškozené nápravy, stranu vlaku a stupeň závady. To vše zajišťuje inovace v podobě datového propojení systému ASDEK (systém vozidlové diagnostiky jedoucího vlaku) s aplikací GTN (graficko-technologická nadstavba zabezpečovacího zařízení) z dílny AŽD Praha.
„Využití obousměrného datového propojení systému ASDEK s aplikací GTN usnadní dispečerům situaci v tom, že nyní budou mít na jednom počítači soustředěny jak informace o řízení dopravy, tak varovná hlášení o technickém stavu všech souprav, které mají na starosti, což dříve nebylo možné,“ vysvětluje Vlastimil Polach, vedoucí výzkumného a vývojového pracoviště AŽD Praha.
Právě toto propojení významně přispívá k rychlému a efektivnějšímu řešení nastalé situace. Přestože tyto závady zpravidla bezprostředně neohrožují bezpečnost provozu ani cestujících, nelze je podceňovat. Eliminace rizika z prodlení v případě vážných poruch na vlakové soupravě nyní díky inovaci systému stojí dispečery mnohem méně úsilí než v minulosti.
Praxe je taková, že pokud se na monitoru objeví žluté okno, výpravčí a dispečeři vědí, že vlak má technické potíže, ale dojede do svého cíle, kde jej technici musí opravit. V případě, že na vlaku dojde během provozu k závažnému poškození, upozorní systém dispečera na tuto skutečnost červeným oknem. V tom případě lze soupravu okamžitě zastavit nebo ji nechat dojet do nejbližší stanice a tam ji odstavit do odstranění závady.
První testy propojení GTN-ASDEK byly úspěšně ukončeny v březnu minulého roku na železniční trati Chomutov–Cheb. Toto pondělí byla zprovozněna druhá lokalita na trati České Budějovice–Horní Dvořiště. Dokončení instalace ve třetí lokalitě, v úseku Suchdol nad Odrou–Polom, zkomplikovaly letošní záplavy, které trať na tomto úseku vážně poškodily. O datovém propojení dalších lokalit se teď intenzivně jedná, ve výhledu jsou například tratě v Plané nad Lužnicí a Přelouči.