Umíte správně používat hypertextové odkazy?
Správné prolinkovávání obsahu je základní dovedností, kterou využijí nejen linkbuildeři a copywriteři, ale také všichni ostatní, kteří na web jakkoliv přispívají. Zajímavý pohled na vytváření linků přináší odborná studie provedená experty portálu www.marketingsherpa.com.
Nejprve se v krátkosti zamyslíme nad tím, proč se vlastně formulací zpětných odkazů zabývat.
- Stránky s promyšlenými texty bohatými na klíčová slova a relevantními odkazy zaujímají lepší pozice ve výsledcích vyhledávání.
- Dobře prolinkovaný obsah vede k lepší orientaci čtenáře na webu. Ukazuje mu cestu a motivuje ho k akci.
- Linky jsou vedle nadpisů, podnadpisů a tučného písma jednou z prvních věci, které poutají návštěvníkovu pozornost. Teprve po zběžném prolétnutí stránky se rozhoduje, zda bude pokračovat ve čtení, nebo odejde.
Typologie linků podle Eisenberga
Podle odborníka na optimalizaci pro vyhledávače Bryana Eisenberga existují dva základní typy linků –
- „call to action“ linky
- a „points of resolution“ linky.
Zatímco „call to action“ linky vyzývají čtenáře k nějaké činnosti, například ke stažení souboru nebo prokliku na jinou stránku, „points of resolution“ linky slouží k většímu porozumění textu. Díky nim se čtenář noří hlouběji do stránek a zvyšuje své znalosti o dané problematice. Kliká na ně v případě, že má pocit nedostatku informací a touží se dozvědět více.
Když chceme vyzvat čtenáře k akci
Typickým „call to action“ linkem je fráze „klikněte zde“. Někteří frázi kritizují. Jiní tvrdí, že pokud chceme čtenáře vyzvat k akci, nemůžeme zvolit nic lepšího. Jak je to tedy doopravdy?
Odpůrci „klikněte zde“ říkají, že fráze nemá pro čtenáře žádný sémantický význam. Pokud si ji nezasadí do kontextu (tedy pokud si nepřečtou celý článek) nevědí, co jim kliknutí přinese. Čtenář se navíc může textu s „klikněte zde“ zaleknout. Může si totiž myslet, že je obsah textu mnohem širší, než si představoval a než si je možná ochoten prostudovat. Důležitý je také fakt, že taková fráze není tak cenná pro vyhledavače.
Zastánci „klikněte zde“ vycházejí z výzkumu, který proběhl na serveru www.marketingsherpa.com. Odborníci zde testovali tři podobné fráze a sledovali, která bude u čtenářů nejúspěšnější. Výsledky byly následující:
- „click to continue“ – 8,53 % prokliků
- „continue to article“ – 3,3 % prokliků
- „read more“ – 1,8 %
Výsledky odůvodňuje Brian Clark na blogu www.copyblogger.com. „Když po někom chcete, aby něco udělal, tak přesně řekněte, co má podle vás dělat.“ Pokud skutečně copywriter chce, aby čtenář jeho textu na link kliknul, neměl by se bát mu to říct. V tomto případě je mnohem cennější, že čtenář kliknul, než to, že link nebyl tak významný pro vyhledavače.
K tomu se přidává i Jared Spool, zabývající se Used Interface Engineering (UIE). „Výzkum UIE ukázal, že na linky spojené s textem o sedmi až dvanácti slovy klikne okolo 50 % lidí.“ Fráze „klikněte zde“ tak funguje dobře zejména v samostatně stojících větách.
Lidé z www.grokdotcom.com, mezi které patří i Bryan Eisenberg, píší, že nejlépe funguje spojení fráze „klikněte zde“ a očekávaného přínosu, jako třeba: „Klikněte zde a dozvíte se více informací“ nebo „Klikněte zde a stáhněte si ceník zmrzlinových strojů Frigomat!“ Takový link nazývají „persuasive link“ neboli donucovací odkaz.
Jako „call to action“ linky se mohou používat i další fráze, například „přečtěte si více informací“ a podobně.
Když chceme, aby se čtenář nořil hlouběji
U „points of resolution“ linků platí jiná pravidla než u „call to action“ linků. Většinou jimi označujeme klíčová slova. Nevhodné je do nich zahrnovat slovesa. Také by jimi nemělo být označeno více než pět za sebou jdoucích slov. Pokud je vztáhneme třeba na celé věty, začne se čtenář v textu ztrácet.
„Points of resolution“ linky jsou důležité zejména při vytváření hierarchie textů na webu. Na úvodní stránce tak často najdeme text s rozcestníkem a linky typu „points of resolution“. Pokud se čtenář chce dozvědět více, musí kliknout na odkaz.
„Points of resolution“ link by měl vždy odkazovat na relevantní stránku. Pokud se po kliknutí na „zmrzlinové stroje Frigomat“ objeví „chladící vitríny Frigomat“, nevzbudí to u čtenářů důvěru.
V textu by měly vždy převažovat „points od resolution“ linky. Pokud budeme všude používat fráze „klikněte zde“, čtenáře otrávíme a nakonec i odradíme od dalšího čtení. „Call to action“ linky fungují, ale nesmí jich být mnoho.
Další informace o problematice a možnost objednat si kvalitní copywriting pro svůj web, naleznete na stránce Piseme.cz.