Jak na direct mail
Internetový marketing není založen pouze na optimalizaci webových stránek pro vyhledávače. Chcete-li být na internetu opravdu úspěšní, musíte zvolit i vhodný způsob propagace vaší společnosti a vašich produktů.
Ve světě internetu můžete zvolit buď placenou nebo neplacenou formu propagace. Placenou formou propagace mohou být bannery, PPC reklamy nebo placené PR články. Naproti tomu direct mail a do jisté míry i Facebook jsou neplacenými formami propagace. Tento článek internetové agentury MANZES bude zaměřen právě na direct mail. Na výběr adresátů, podobu direct mailu a testování odezvy.
Co je direct mail a co je jeho cílem?
Direct mail (nebo-li přímá zásilka) je součástí přímého marketingu. Tento druh marketingu se vyznačuje tím, že reklamní sdělení je vždy cíleno konkrétnímu adresátovi. Tím je zajištěna větší úspěšnost této formy propagace.
Hlavním cílem direct mailu je přilákání potenciálních zákazníků na vaše webové stránky s nabídkou konkrétního zboží nebo služeb. Kromě tohoto hlavního cíle existují i další důvody, proč využít tuto formu propagace. Pravidelným zasíláním obchodních sdělení dochází k posílení firemní značky a ke zvýšení důvěryhodnosti.
Jak vybrat vhodné adresáty?
Základem úspěšného direct mailu je výběr vhodných adresátů, kterým bude e-mail zaslán. V první části byste měli zahrnout do seznamu adresátů vaše současné zákazníky. Pravidelným zasíláním zpravodajů (newsletterů) upevníte dobrý vztah se současnými zákazníky a posílíte tak budování značky.
Druhou část seznamu adresátů budou tvořit noví potenciální zákazníci. Při výběru potenciálních zákazníků dbejte na to, aby oslovení lidé opravdu potřebovali vaše zboží nebo služby. Pokud zašlete nabídku na vybavení kuchyní v restauracích majiteli pneuservisu, tak to bude jen ztráta času a také dost možná ztráta důvěryhodnosti a profesionality.
Při výběru adresátů musíte být ale také obezřetní v tom, abyste zasláním direct mailu neporušili zákony a váš e-mail nebyl označen jako nevyžádané obchodní sdělení.
Personalizace zvyšuje šanci na úspěch
Hlavním smyslem přímého marketingu, do které patří i direct mail, je oslovit nabídkou konkrétní adresáty. Slovo konkrétní je opravdu velmi důležité a neměli byste na to zapomínat při tvorbě obsahu e-mailu.
Začněte vždy vhodným oslovením. Místo obecných oslovení (Vážení, Dobrý den, …) oslovujte přímo adresáta (Vážený pane Nováku, …). U adresáta to poté budí dojem, že je e-mail určen přímo jemu a že to není jen „zatoulaný” e-mail nějaké hromadné reklamní rozesílky.
Mimo oslovení je nutné personalizovat i samotný text e-mailu. Při jeho čtení by měl mít adresát pocit, že zboží/služby prezentované v e-mailu opravdu potřebuje. Představte si, že vyrábíte prodejní automaty. Při nesprávném direct mailu může dostat ředitel základní školy nabídku na koupi automatů na cigarety. Takový automat rozhodně ředitel pro základní školu nekoupí. Ale pokud použijete správnou personalizaci e-mailů, tak ředitel školy dostane nabídku na automaty se sladkostmi, majitel baru se dočte o automatech na cigarety a majitelům sportovních areálů budou nabídnuty nápojové automaty.
Správná personalizace celého direct mailu značně zvyšuje šanci na úspěšnou propagaci, na jejímž konci je nákup zboží nebo objednání vašich služeb.
Vyhodnocení odezvy na direct mail
Rozesláním e-mailů však direct mailing nekončí. Po rozeslání je důležité sledovat odezvu adresátů na zaslaný e-mail. Pokud velké množství adresátů e-mail smaže ještě před samotným přečtením, může to vypovídat o nevhodně vyplněném předmětu zprávy.
Přečtení zprávy bez provedení požadované akce (objednání nabízeného zboží, navštívení www stránek) vás může upozornit na málo výrazné výzvy k akci. Druhým důvodem může být zbytečně dlouhý text. Dříve než se totiž tímto textem potenciální zákazník pročte k požadované akci, přeruší čtení a e-mail odstraní.
Odhlášení ze zasílání vašich obchodních sdělení může být známkou příliš častého zasílání těchto sdělení.
Při použití vhodného nástroje na rozesílání e-mailů lze snadno vyhodnotit výše uvedené reakce adresátů na váš direct mail. Takovým nástrojem může být např. MailChimp, který nabízí možnost i bezplatného používání.