Začínáme s copywritingem – titulky
V předchozích článcích jsme si ukázali, jak získat co největší množství informací, a jak je přehledně uspořádat. Tentokrát budeme poprvé psát.
Jak jsem předeslal v úvodu, začneme psaním titulků. Ne každý copywriter je sice píše jako první část textu, ale většinou tomu tak je. Titulek je totiž základ. Titulek prodává. Titulek poutá pozornost. A konečně – titulek má potenciál přesvědčit k dalšímu čtení.
Osvědčené pravidlo 80/20 lze totiž s úspěchem použít i při copywritingu a vnímání textů obecně. V lepším případě si titulek vašeho textu přečte 20 % čtenářů. 80 % přejde text bez povšimnutí. Jak tedy z těch 20 % vytěžit maximum? Účinným titulkem.
Před napsáním prvního titulku se vraťte ke svým podkladům a informacím. Pečlivě zhodnoťte hlavní výhody a přínos nabízené služby nebo výrobku. Ujistěte se o cílové skupině a cíli textu. Vyberte klíčovou informaci, kterou je nutné v titulku zdůraznit. A konečně – pište. Čím více titulků napíšete, tím lépe.
Správný titulek sděluje klíčovou informaci
Snad všichni autoři se také shodují v tom, že titulek by měl nést jasnou informaci. Vyhněte se bezduchým výrokům typu “Skvělá nabídka” a podobně. I když si čtenář přečte pouze titulek, klíčové sdělení se k němu dostane.
Dean Rieck předkládá 7 jednoduchých a osvědčených typů titulků, které zabírají. Pro základní přehled a připomenutí je určitě dobré do seznamu občas nahlédnout.
Ke každému typu jsem přidal konkrétní příklad z vlastní praxe, konkrétně z copywritingu pro společnost Xella CZ.
1. přímý titulek
Přímý titulek jde rovnou k věci a sděluje hlavní myšlenku textu. Často se v něm používají čísla, která dokážou pěkně přitáhnout pozornost čtenáře. Pozor na nadužívání – časté opakování číselných titulků se rychle okouká.
6 unikátních vlastností tvárnic YTONG
2. novinka
Lidé se přirozeně zajímají o novinky. Dejte jim je.
Objevili jsme nový způsob zateplování novostaveb
3. “jak” titulky
Klasický a velmi účinný titulek, který nabízí řešení určitého problému. Prý se nedá pokazit. Jen pozor na příliš velkohubé sliby – působí nedůvěryhodně.
Jak stavět rychle a přesně a ještě ušetřit za vytápění
4. titulky s otázkou
Titulky s otázkou jsou oblíbené a často používané. Většinou jsou vztaženy k nějaké popisované výhodě, snaží se hovořit za čtenáře a vyslovovat jeho obavy či přání.
Opravdu je možné výběrem zdiva ušetřit 15.000 korun ročně?
5. příkaz
Vhodně zvolený titulek s přímou výzvou k akci může být velmi účinný a přimět nerozhodné k další aktivitě. Je třeba s ním nakládat opatrně, aby si čtenář nepřipadal manipulovaný.
Zajistěte si odvoz materiálu zdarma!
6. informační titulek
Titulek se zajímavou informací dokáže dobře upoutat pozornost a má hodnotu sám o sobě. Pokud se skutečně povede, je vysoká šance, že bude čtenář pokračovat ve čtení.
Film, díky kterému si postavíte dům svépomoci
7. referenční titulek
Referenční titulek působí důvěryhodně a odkazuje na vyjádření konkrétní osoby. Může se v něm přímo použít i citace, nejlépe s doplněním konkrétního jména.
“Řeknu vám, jak mi volba materiálu ušetřila tisíce. Bez přehánění.”
Typů titulků můžeme najít desítky a určitě se jimi budu zabývat v některém z dalších článků. Pro tentokrát toho už necháme. Příště se zaměříme na podtitulky a tělo textu.
Autor: Martin Brablec