Šumavské elektrické dráhy – tunel na dotace a státní kasu
Šumavské elektrické dráhy – ŠED je projekt, který svým vedením trasy narušuje skvostnou pošumavskou přírodu. Dráha prochází CHKO Šumava, klidovou zónou Jestřábí, je vedena v bezprostřední blízkosti tří oblíbených campů. Důvody takového projektu nejsou známé, důsledky ano: devastace jednoho z nejhezčích koutů ČR dopravní stavbou.
V popředí stojí hledání odpovědi na otázku proč utrácet v době ekonomické krize v řádu stovek milionů na každý kilometr tratě, která nevratně narušuje stavbou i provozem šumavskou přírodu chráněnou statutem CHKO, žádá si demolice a vyvlastňování, a poškozuje rozvoj dotčených obcí. Proč se takovému konání říká "veřejný zájem" a čí zájem to skutečne je?
Setkání občanů se zůčastnil i hejtman Jiří Zimola a zástupci kraje. Mezi obyvateli Černé v Pošumaví převládal názor, že projekt za miliardy korun z evropských a státních dotací je k ničemu.
Co je projekt Šumavské elektrické dráhy?
Kraj chce vybudovat železnici, která by vedla z Lipna nad Vltavou po levém břehu známé rekreační přehrady až do Černé v Pošumaví. Náklady se odhadují na 10 miliard korun. Někteří lidé by přitom kvůli nové trati přišli o své domy či chaty, ustoupit by jí musely i pláže. K zemi by dokonce šel i nový hotel.
Kvůli výstavbě nové části železnice už vzniklo dvousetmetrové ochranné pásmo. V něm se nesmí nic stavět a domy, které stojí kolejím v cestě, budou mít nejspíš smůlu. "V úseku Radslav – Jestřábí koridor zablokoval veškerou výstavbu. Brzdí to výrazně i rozvoj obce, nemůžeme se pustit ani do plánované stavby 50 rodinných domů vedle hotelu Racek," uvedla starostka Černé Irena Pekárková.
Nákladná dopravní investice šumavské elektrické dráhy není žádnou novinkou. Projektanti připravovali její studii už před rokem 2008. Za poslední tři roky tu ale podnikatelé i chataři vložili do rekonstrukcí a nové zástavby zhruba 180 milionů korun. V pokročilé fázi jsou navíc projekty za dalších zhruba 300 milionů.
Stejně jako zastupitelé z Černé se proti stavbě trati v blízkosti vody postavili i jejich kolegové z Frymburka. "Už v roce 2008 jsme přijali usnesení, že požadujeme stavbu kolejí kolem hlavní silnice, protože to je nejmenší zásah do krajiny. Nechceme dalším koridorem ničit území, které je určeno k rekreaci," potvrdil frymburský starosta Oto Řezáč.
Obří investici za 10 miliard korun chce Jihočeský kraj pořídit s finanční pomocí Státního fondu dopravní infrastruktury, evropských dotací a ministerstva dopravy.
"Je paradoxem, že kraj naříká, jak musí krátit peníze na zajištění železniční dopravy, a na druhé straně připravuje tak drahou stavbu. Otázka je, kdo bude koleje udržovat v zimě, když je zafouká vítr od jezera," podotkla starostka Černé.