Jablko a jeho složení

Jablka jsou plná minerálních látek a vitaminů, které mají velkou biologickou hodnotu. Všechny látky, které jablka obsahují, mají zásadní význam pro naše zdraví a odolnost našeho organismu.

Látky obsažené v jablkách regulují naše zažívání (díky vláknině, která má pročišťovací účinek) a pomáhají zvyšovat přirozenou imunitu našeho těla. Chemické složení se lehce liší tím, odkud jablka pocházejí a o jakou odrůdu se přesně jedná. Klimaticko-půdní podmínky jsou totiž u ovoce a zeleniny zásadní.

Jablka obsahují velké množství vody a to až 91%. Čím více vody, tím je jablko samozřejmě šťavnatější. V jablkách se nachází železo, síra, křemík, mangan a chlór. Dále obsahují také ovocné cukry, škroby, pektiny (vlákninu), kyseliny, bílkoviny, třísloviny, vitaminy, enzymy barviva a minimum tuku. Kalorická hodnota jablek je velmi nízká. Nejvíce je v jablkách obsažen hned po vodě cukr. Tento cukr má však jednoduchou vazbu a lidským organismem je tak velice dobře vstřebatelný. Jablka obsahují kyselinu jablečnou, citrónovou a šťavelovou. Obsah tříslovin způsobuje svíravou chuť plodu a to zvláště, pokud obsahují méně cukru. Třísloviny ovlivňují trávicí proces a také způsobují hnědnutí dužiny. Obsah třísloviny se snižuje při zrání plodů. Na trávení mají pozitivní vliv také enzymy. Z vitaminů je v jablkách nejvíce zastoupen vitamin C, dále také provitamin A, vitamin B1 a B2. Vitamin C je nejvíce zastoupen v syrovém jablku. Při další úpravě se jeho obsah snižuje. Na polovinu se sníží jeho obsah, pokud jablka spaříme párou nebo je usušíme. Ještě méně ho zůstane v případě, že jablka uvaříme, vyrobíme z nich marmeládu nebo je upečeme v troubě. Asi pro vás nebude překvapením, že nejvíce vitaminu C se skrývá pod slupkou. Proto by se jablka měla jíst neoloupaná.