Přestavba auta na LPG: na kolik přijde a kdy se investice vrátí?

Přestavba auta na lpg za dvacet třicet tisíc, spotřeba jen o malinko vyšší než u benzinu, zato palivo za polovic. Suma sumárum návratnost za rok provozu.

Vítejte ve světě LPG! Klasická paliva zdražují raketově, LPG jako šnek, což je jeden z nejdůležitějších faktorů vůbec. Stačí se podívat na stojany čerpacích stanic a trkne to každého: u zeleného benzinu svítí třiatřicet korun, u modrého dieselu ještě víc – zato žlutá cedulka LPG má vedle sebe sumu 17 Kč. Dá se říci, že jde v letech zdražování o slušný ostrůvek jistoty. Před pěti lety tankovali plynaři své LPG za 14,50 Kč. Dnes, když diesel a benzín zdražuje čím dál víc, občas mírný pokles, je LPG dražší jen o dvě tři koruny než před pětiletkou. Nemusíme dlouho počítat, abychom zjistili, že investice do přestavby na plynové auto se vrátí mnohem rychleji než uvažování o úspornějším dieselu. Přitom se dá říct, že ježdění na LPG čili zkapalněný propan-butan má v tuzemsku solidní tradici.

První systémy se objevovaly už před revolucí a oficiálně se smělo v Československu jezdit na LPG od roku 1991. Kdo by si nevybavil houfy škodovek s ještě jednou dírkou v karoserii, kterými i movitější majitelé lepších aut dojížděli alespoň do práce. LPG vlastně prodloužilo život těchto polo vraků. Nebýt levného plynového provozu, bylo po nich mnohem dřív.